STUDIA SOCIOLOGICA V (2013), vol.1
- wróć do archiwum -
Społeczeństwo-Media-Komunikowanie
pod redakcją: Aldony GUZIK
SPIS TREŚCI
WSTĘP
Aldona Guzik, Media – Matrix naszych czasów, s. 5-9
Pełny tekst
Aldona Guzik, Media – Matrix of Our Time, s. 10-14
Pełny tekst
ARTYKUŁY
Marta Juza, Punkty węzłowe w internetowej sieci informacyjnej, s. 15-28
Abstract Streszczenie Pełny tekst
Node points in the Internet information network. Internet offers completely new possibilities in the domain of social communication. Each user might communicate with any other via Internet network despite geographical distance between them. Everybody might share huge volume of information on the scale which used to be available to institutional media broadcasters. In Internet communication there are also some points which act as medium between users. They store files of information provided by users. They also enable users to share and search for any piece of information. These are node points in the Internet information network. They can maintain symbolic power like mass media broadcasters due to their significance and popularity. These node points are developed in cooperation with users themselves, who can influence this symbolic power in this way.
Key words: Internet, symbolic power, node points
Internet oferuje całkowicie nowe możliwości w dziedzinie komunikacji społecznej. Każdy użytkownik może za jego pośrednictwem skontaktować się z każdym innym niezależnie od dzielącego ich dystansu fizycznego; każdy może też rozpowszechniać informacje na skalę, która dotąd była osiągalna tylko dla instytucjonalnych nadawców masowych. W komunikacji internetowej pojawiają się również ośrodki, które pełnią funkcję pośredników w kontaktach między użytkownikami, magazynują gromadzone przez nich informacje oraz pomagają im je rozpowszechniać i wyszukiwać. Są to punkty węzłowe w sieci internetowej. Ze względu na swoje znaczenie i popularność mogą one – podobnie jak nadawcy mediów masowych – pełnić w społeczeństwie władzę symboliczną. Punkty te są współtworzone przez samych użytkowników, którzy w ten sposób wpływają na tę władzę.
Słowa kluczowe:Internet, centra informacyjno-komunikacyjne, władza symboliczna
Magdalena Karolak, Anjum Razzaque, Virtual Communities: New Perspectives on Collaboration, s. 29-40
Abstract Streszczenie Pełny tekst
Thanks to the development of Web 2.0 platforms the classical idea of a community of practice (VCoP) has been adopted in the area of virtual communities. Recently, virtual communities have sprung from various social media platforms bringing about new opportunities for international collaboration, knowledge sharing and problem solving in virtual communities. This paper aims at assessing the factors behind the effectiveness of virtual communities by applying social science theories and Knowledge Management strategies. In addition, this research provides an overview of the trends in information systems research methodology to study virtual communities. Ultimately, this paper offers an academic review of literature towards the benefits and prospects of virtual communities.
Key words: virtual community of practice, Knowledge Management tool, social networking, social media platform, community of practice
Społeczności wirtualne: nowe perspektywy współpracy. Rozwój Web 2.0 pozwolił na przeniesienie koncepcji wspólnoty praktyków na platformę społeczności wirtualnej, co stworzyło z kolei nowe możliwości międzynarodowej współpracy, dzielenia się wiedzą i wspólnego rozwiązywania problemów. Przedstawiony artykuł analizuje czynniki wpływające na skuteczność społeczności wirtualnych powołując się na teorie nauk społecznych i strategie zarządzania wiedzą. Celem artykułu jest ponadto opis nowych nurtów metodologicznych w badaniach z dziedziny informatycznych systemów zarządzania nad społecznościami wirtualnymi oraz przegląd literatury pokazujący zalety i możliwości wykorzystania wirtualnych wspólnot praktyków.
Słowa kluczowe:virtual community of practice, Knowledge Management tool, social networking, social media platform, community of practice
Valeriy Krasheninnikov, Maria Abramova, Media Reality as a Factor of Youth Socialization in the Modern World, s. 41-54
Abstract Streszczenie Pełny tekst
The paper deals with the phenomenon of designing media reality as space that forms the perception, consciousness and activity of a modern person. The authors’ particular interest is in the role of media space in modern educational technologies.
Key words: media reality, perception, consciousness, activity, media space, education
Medialna rzeczywistość jako czynnik socjalizacji młodzieży we współczesnym świecie. Autorzy artykułu zajmują sie zjawiskiem projektowania medialnej rzeczywistości, która jest przestrzenią tworzącą percepcję, świadomość i aktywność współczesnego człowieka. Szczególnie interesują się rolą nowych technologii edukacyjnych w przestrzeni medialnej.
Słowa kluczowe: rzeczywistość medialna, percepcja, świadomość, działalność, przestrzeń medialna, edukacja
Maria Abramova,The Influence of an Information Environment on the Socio-cultural Adaptation of Youth, s. 55-72
Abstract Streszczenie Pełny tekst
The article reveals interconnection of the formation of psychosemantic space of the personality and mass media. There is given an example of socio-psychological investigation of the students and pupils from Yakutia (RGNF grant No 12-03-00546a) in which we analyze their attitude to major information sources: broadcast media, print media and Internet media and their impact on the process of the socio-cultural adaptation of the youth. In effect the author comes to the conclusion that at present media does not provide for opportunities of the individual’s positive socio-cultural adaptation. It is sets for prior perception of simple semantic textures that are being formed but they do not form the individual’s reflexive thinking.
Key words: information, environment, socio-cultural adaptation, mass media, semantic space, picture of the world
Wpływ środowiska informacyjnego na socjo-kulturową adaptację młodzieży. Artykuł ujawnia połączenia między tworzeniem psychosemnatycznej osobowości a środkami masowego przekazu. Podano przykład społeczno-psychologicznych badań nad studentami i uczniami z Jakucji (RGNF, numer dotacji 12-03-00546a), w których analizujemy ich stosunek do źródeł informacyjnych: telewizji, prasy i Internetu, i ich wpływu na proces adaptacji społeczno-kulturowej młodzieży. W efekcie autor dochodzi do wniosku, że we współczesnych mediach nie ma miejsca na ich pozytywny wpływ w tej sferze. Media tworzą bowiem proste semantyczne struktury, ale nie kształtują osób myślących refleksyjnie.
Słowa kluczowe: inforacja, środowisko, adaptacja społeczno-kulturowa, mass media, przestrzeń semantyczna, obraz świata
Bożena Sobczak, Prawdziwy ekspert czy wytwór medialny?Analiza zjawiska kreowania ekspertów na potrzeby programów rozrywkowych, s. 73-80
Abstract Streszczenie Pełny tekst
The real expert or a media creation? Analysis of the phenomenon o f creating experts for entertainment. Obedience to authority is usually the behavior of human life resulting from the formation of social roles. Being an authority in a society depends on many factors, often it is the great knowledge or talent. Media, often playing the role of opinion leaders in many areas, will tend to be authorities and experts in various fields or – depending on their needs – will create them. The role media play today is not only information but also entertainment. Creation of experts and authorities to the needs of entertainment has recently become the basis for many programmes. This article aims to look at this phenomenon on the example of such programmes as „Superniania,” „Kuchenne Rewolucje” and „You can dance”.
Key words: media, authority, media expert, leader of social opinion
Posłuszeństwo wobec autorytetów jest zwykle w życiu człowieka zachowaniem wynikającym z ukształtowania ról społecznych. O posiadaniu autorytetu w danym społeczeństwie decyduje wiele czynników, często jest nim dysponowanie dużą wiedzą lub talentem. Media, pełniące często rolę liderów opinii w wielu kwestiach chętnie posługują się autorytetami i ekspertami z różnych dziedzin lub – w zależności od swoich potrzeb – sami je kreują.Media pełnią dziś nie tylko rolę informacyjną, ale też rozrywkową. Kreowanie ekspertów i autorytetów na potrzeby rozrywki staje się ostatnio podstawą wielu audycji. Niniejszy artykuł ma na celu przyjrzenie się temu zjawisku na przykładzie takich programów jak „Superniania”, „Kuchenne Rewolucje” czy “You can dance”.
Słowa kluczowe: media, autorytet, ekspert medialny, lider opinii
Taras Luty, Przemiany tożsamości w ukraińskiej kulturze masowej. Wpływ mediów, s. 81-95
Abstract Streszczenie Pełny tekst
Identity transformation in the Ukrainian culture. The influence of media. The paper examines the main stages of Ukrainian identity in the context of mass/popular culture including the impact of media communication on identity and its transformation. The relationship between identity and mass/elite culture is studied in the article. The main point of the paper is clarification of identity in variable processes of mass communication: national mythology, the phenomenon of glorification, the development of media.
Key words: identity, mass communication, mass culture, media
Autor analizuje główne etapy ukraińskiej tożsamości w kontekście kultury popularnej. Głównym celem badania jest określenie wpływów środków komunikowania na problem tożsamości i jej transformacji. W artykule przedstawiono relacje tożsamości z kulturą masową i elitarną. Główny punkt uwagi autora dotyczy tożsamości procesów komunikacji masowej jakimi są mitologia narodowa, zjawisko gloryfikacji, rozwój mediów.
Słowa kluczowe: tożsamość, komunikacja masowa, kultura masowa, media
Teresa Zbyrad, Wykluczenie społeczne a wykluczenie medialne, s. 96-107
Abstract Streszczenie Pełny tekst
Social exclusion and the exclusion of the media. Media has always been reserved for specific groups. The point is that not all volunteers are in their place. Relevant deadline for showing the essence of the problem is exclusion. The article shows the relationship between social exclusion and the exclusion of the media. The exclusion of the media seems to be a growing circle. The example are poor people. The subject of the article focuses on media exclusion of the poor, the cause of this phenomenon shows signs of deformation and the media.
Key words: social exclusion, exclusion of the media, media, poor people
Media zawsze zarezerwowane były dla wybranych grup społecznych, albowiem nie dla wszystkich chętnych istnieje w nich miejsce. Stosownym terminem ukazującym istotę tego problemu jest wykluczenie. Analogicznie do wykluczenia społecznego można mówić o wykluczeniu medialnym. Wydaje się ono zakreślać coraz większe kręgi. Pewne grupy i kategorie osób są w mediach usilnie promowane, podczas gdy innym nie przyznaje się prawa obecności w nich. Jednym z przykładów są ludzie ubodzy. Tematyka artykułu koncentruje się wokół wykluczenia medialnego ludzi ubogich, ukazuje przyczyny tego zjawiska i przejawy deformacji medialnej.
Słowa kluczowe: wykluczenie, wykluczenie medialne, media, ludzie ubodzy
Darya Pogontseva, Modern Social Phenomenon of the Appearance Discrimination, s. 108-114
Abstract Streszczenie Pełny tekst
The article discusses the phenomenon of discrimination based on the individual’s appearance. Theoretical and experimental works of Russian and foreign researchers dedicated to such kinds of discrimination as: lookism, ageism, discrimination based on weight (fat/slim) (weightism), discrimination based on height (heightism) indicate that mostly this phenomenon comes from the mass media. It provides empirical evidence for studying various aspects of appearance discrimination.
Key words: discrimination, lookism, ageism, appearance
Współczesne zjawisko dyskryminacji ze względu na wygląd Streszczenie W artykule omówiono zjawisko dyskryminacji ze względu na wygląd. Zawarto teoretyczne i eksperymentalne prace rosyjskich i zagranicznych badaczy zajmujących się takimi odmianami dyskryminacji jak: lookism, ageism, dyskryminacja ze względu na wagę (weightism), dyskryminacja ze względu na wzrost i wiele innych. Większość z nich ma swoje źródła w wizerunkach prezentowanych w mass mediach. Omówienie dostarcza empirycznych dowodów do badania różnych aspektów dyskryminacji opartych na wyglądzie.
Słowa kluczowe: dyskryminacja, dyskryminacja ze względu na wygląd, ageism, wygląd
Marit Nybelius, Do the Media Dominate the Sport – and Does Anyone Care?, s. 115-128
Abstract Streszczenie Pełny tekst
Research into the media and sport has been rather poor over the years. At least, that has been the case until recently, when the field suddenly saw a rapid growth in importance. One reason for this increased interest is the financial impact sport has on society and the impact the media have on society: this is indisputable. The market for sport media is gigantic and an active component of the financial situation of sport related to society. Sport and the media depend on each other. Even if the academic field of media and sport is growing, the main focus is usually on how the media present sport from different perspectives – for example, the gender perspective. One focus of this article is the interrelation between the media and a social or cultural phenomenon, in this case the media and sport. The term mediatization as a conceptual tool in analyzing such processes will be tested and discussed. I will discuss the problems with the concept and provide an overview of previous research on the relation between the media and sport. I will further discuss the possible effects if the field of Sport Communication was to be neglected by the academic world. My main study will be of the literature about what has been done and what will be done. I will also look at how the field is addressed in Sweden and Norway and then compare the results with examples from Germany, the USA and Great Britain.
Key words: mediatization, media and sport, sport communication
Czy media zdominowały sport – i czy kogoś to obchodzi? Do tej pory badania związków mediów i sportu były raczej niewielkie. Ale od niedawna można zauważyć wzrost ich znaczenia. Jednym z powodów tego zainteresowania jest wpływ finansowy sportu na społeczeństwa i skutki wpływu mediów na społeczeństwo: to od dawna jest niepodważalne. Rynek mediów sportowych jest gigantyczny i stanowi aktywny składnik sytuacji finansowej sportu. Nawet jeśli pole badań akademickich mediów i sportu rośnie, główny nacisk jest zwykle położony na media; w jaki sposób przedstawiają sport z różnych perspektyw – na przykład perspektywy płci. Tematem tego artykułu są wzajemne powiązania między mediami a sportem. Termin mediatyzacja został wykorzystany do analizy tych związków. W tekście omówione są koncepcje i podane informacje o dotychczasowym stanie badań związków mediów i sportu, a także wskazane są skutki zaniedbań badawczych w tym zakresie przez świat akademicki. Podstawą badań jest dostępna literatura na temat tego co zostało osiągnięte i co będzie zrobione w Szwecji i Norwegii. Autorka porównuje uzyskane wyniki z przykładami z Niemiec, USA i Wielkiej Brytanii.
Słowa kluczowe: mediatyzacja, media i sport, komunikacja sportowa
Aleksandr Czumikow, Kto wywiera wpływ w nowych mediach i w jaki sposób mu przeciwdziałać. Doświadczenia praktyków rosyjskich, s. 129-135
Abstract Streszczenie Pełny tekst
Who influences the new media and how to prevent it. The experiences of Russian practitioners. The article focuses on the phenomenon of new media in Russia. The author presents the key methods of exerting influence in and through the new media. Using the numerous empirical examples coming from the Russian reality he shows how an organization can target the most important internet authors. He explains how these authors can affect the interests of organization and how the organization can neutralize or exploit their influence. He also proposes a classification of impact subjects in the Internet and suggests that, together with the presented methods of exerting influence, it can be considered as a model and applied in various fields and institutions.
Key words: new media, influence, subjects of influence, methods of influence
Artykuł skupia się na fenomenie nowych mediów w Rosji. Autor przedstawia podstawowe metody wywierania wpływu w i za pośrednictwem nowych mediów. Korzystając z licznych przykładów empirycznych pochodzących z rosyjskiej rzeczywistości pokazuje, w jaki sposób organizacja może namierzać najważniejszych autorów internetowych. Wyjaśnia, w jaki sposób autorzy mogą naruszać interesy organizacji i jak organizacja może neutralizować lub wykorzystywać ich wpływy. Sugeruje on również klasyfikację przedmiotów oddziaływania w Internecie i sugeruje, że, wraz z przedstawionymi sposobami wywierania wpływu, może być ona uważana za model i stosowana w różnych dziedzinach i instytucjach.
Słowa kluczowe: nowe media, wpływ, podmioty wpływu, metody wpływu
RECENZJE
Tomasz Warczok, Między indywidualizacją a reprodukcją.Recenzja książki Mirosława J. Szymańskiego "Socjologia edukacji. Zarys problematyki", s. 136-138
Pełny tekst
Upcoming Events, s. 139-143
Authors, s. 144
- wróć do archiwum -