STUDIA SOCIOLOGICA VII (2015), vol.2
Komunikacja międzykulturowa w wielokulturowym społeczeństwie
pod redakcją: Marii Pauli MALINOWSKI RUBIO
Studia Sociologica VII (2015), vol. 2 (całość)
SPIS TREŚCI
WSTĘP
María Paula Malinowski Rubio, Wstęp s. 5-11
Pełny tekst
María Paula Malinowski Rubio, Preface s. 12-17
Pełny tekst
ARTYKUŁY
Leszek Korporowicz, Komunikacja międzykulturowa w perspektywie praw kulturowych, s. 18-34
Abstract Streszczenie Pełny tekst
Intercultural communication in contemporary, global world becomes not only a usual and necessary process, but also a kind of social value that is strongly connected with a problem of cultural rights treated as a broader framework of fundamental human rights. Communication conceived as a social interaction generates a kind of participation that is a cultural value itself because it expresses human subjectivity, creativeness and most of all, human dignity. A cultural diversification is an unexpected, but at the same time highly logical consequence of globalisation. In an indirect fashion, it forces us to acknowledge and even respect it, especially in those places, where there is a particular need for interaction, cooperation, and consequently, communication. This is where the pressing need for intercultural dialogue emerges, a need for a broader outlook on one’s own characteristic features and conditioning, on learning, exchange, creativity, innovation. All this, however, is not possible without one primary and necessary condition: to sensitize oneself and respect the dignity of others, even in situations when we do not fully understand their values or goals. In practice, there are many variants of this attitude, and in their collective dimension they create the culture of dialogue, and make culture itself the conscience of civilisation. It leads to building a new communicative strategy as a process of social dialogue with a chance for cultural development, negotiation and transformation deeply rooted in both personal and collective potential of intercultural communication.
Key words: intercultural communication, symbolic interaction, cultural rights, mobility of cultures, cultural transgression, cultural development, Jagiellonian values, Pawel Wlodkowic (Paul Vladimiri)
Komunikacja międzykulturowa coraz częściej zyskuje sobie stałe miejsce na horyzoncie problemów badawczych współczesnych nauk społecznych i humanistycznych. Warto jednak zauważyć, że sam fakt komunikacji nie jest tylko procesem, który charakteryzuje określony stan rzeczywistości, ale jest także wartością społeczną, potencjałem generującym przebieg wielu innych procesów. W kategoriach aksjologii społecznej komunikacja międzykulturowa jest rodzajem wartości zbudowanej na respektowaniu praw kulturowych, analogicznych do praw człowieka. Posiadają je wszystkie uczestniczące w niej podmioty. Jeśli spojrzymy na problem w tak zaproponowanej perspektywie, oznaczać to będzie, że wartości, walory i zasoby jakie powstają w wyniku komunikacji międzykulturowej traktować należy podobnie jak prawo do społecznej i kulturowej partycypacji, prawo do podmiotowości i rozwoju w wielu znaczeniach tego pojęcia. Prowadzi to do konkretnej oceny samego procesu komunikowania ze względu na jego realne i potencjalne walory, jak również do wszystkiego co proces ten umożliwia, wspiera lub ochrania. Tak zbudowana perspektywa nabiera w dobie nasilających się procesów globalizacji, dywersyfikacji, narastających szans ale i zagrożeń, szczególnie istotnego znaczenia. Ma ona swoje korzenie w początkach myślenia o „prawach narodów” jakie dzięki polskiemu uczonemu doby Jagiellonów jakim był Paweł Włodkowic, zyskuje nowe i twórcze inspiracje.
Słowa kluczowe: komunikacja międzykulturowa, interakcja symboliczna, prawa kulturowe, prawa człowieka, mobilność kultur, transgresja kulturowa, konwergencja, rozwój kulturowy, podmiotowość, wartości jagiellońskie
Sylwia Jaskuła, Wirtualna transformacja międzykulturowych kompetencji komunikacyjnych. O przemianach w pedagogice komunikacji, s. 35-49
Abstract Streszczenie Pełny tekst
The modern world of a human cultural presence extended by virtual dimension is becoming more multicultural. It is characterized by an increasing mobility of cultures, while also overlapping of different patterns of culture and it increasingly ‘’forces” development of new communicative competences which enable for moving from multiculturalism to interculturalism. Innovation of these competences goes beyond the skills of learning the standards of another encountered culture in order to understand it deeper, adapt and avoid antagonism. That involves the need of transformation in communication pedagogy which includes the dynamics of contemporary cultural space and a new sort of human presence, which generates a transgressive model of human activity. Therefore, it will take into account the challenges related to abilities of users of virtual space to systematic and conscious restructure of the competences which have been already gained, thereby moving away from adaptation model towards the competences which are understood processually where a transgressive potential of a subject is recognized.
Key words: intercultural communicative competence, transgressive competence model, a structural model of competence, communication processes, information culture, pedagogy of communication
Współczesny świat kulturowej obecności człowieka, poszerzony o wymiar wirtualny, staje się coraz bardziej wielokulturowy. Charakteryzując się wzrastającą mobilnością kultur przy jednoczesnym nakładaniu się na siebie odmiennych wzorów kultury, coraz bardziej „wymusza” rozwój nowych kompetencji komunikacyjnych, pozwalających przejść od wielokulturowości do międzykulturowości. Innowacyjność tych kompetencji wykracza poza umiejętność uczenia się standardów kolejnej spotykanej kultury w celu głębszego jej rozumienia, przystosowania się i unikania antagonizmów. Pociąga to za sobą potrzebę przemiany w pedagogice komunikacji, która uwzględni dynamikę dzisiejszej przestrzeni kultury oraz nowego rodzaju obecności człowieka generującej transgresyjny model ludzkiej aktywności. Tym samym weźmie pod uwagę wyzwania rozwoju zdolności użytkowników przestrzeni wirtualnej do systematycznego i świadomego przebudowywania kompetencji już zdobytych, odchodząc tym samym od modelu adaptacyjnego w kierunku kompetencji rozumianych procesualnie, gdzie uznaje się transgresyjny potencjał podmiotu.
Słowa kluczowe: międzykulturowe kompetencje komunikacyjne, transgresyjny model kompetencji, strukturalny model kompetencji, procesy komunikacyjne, kultura informacyjna, pedagogika komunikacji
Aleksandra Winiarska, Mediacje międzykulturowe – rola i kompetencje mediatora, s. 50-64
Abstract Streszczenie Pełny tekst
The article aims to investigate the role and necessary competences of a mediator in interpersonal conflicts between representatives of diverse cultures. Intercultural conflict, due to its specific characteristics, requires particular knowledge and skills concerning e.g. intercultural communication, legal issues, cultural habits, as well as possible conflict resolution strategies. The presented analysis will be based both on theoretical concepts as well as on practical mediation experiences. The paper is interdisciplinary in character through references to both cross-cultural psychology and social psychology literature, as well as intercultural conflict resolution practice. It includes some practical implications for mediators.
Key words: intercultural mediation, mediator, communication competence
Celem artykułu jest przyjrzenie się roli oraz potrzebnym kompetencjom mediatora w konfliktach interpersonalnych pomiędzy przedstawicielami odmiennych kultur. Sytuacja konfliktu międzykulturowego, ze względu na swoją specyfikę, wymaga szczególnej wiedzy i umiejętności, m.in. z zakresu komunikacji, uwarunkowań prawnych, zwyczajowych czy możliwych strategii rozwiązywania sytuacji spornych. Prezentowane rozważania będą oparte zarówno na wiedzy teoretycznej, jak i praktycznych doświadczeniach mediacyjnych. Tekst ma charakter interdyscyplinarny poprzez odwołanie do literatury z zakresu psychologii międzykulturowej i społecznej, a także praktyki rozwiązywania konfliktów międzykulturowych. Zawiera również implikacje praktyczne dla pracy mediatorów.
Słowa kluczowe: mediacja międzykulturowa, mediator, kompetencja komunikacyjna
Izabela Korbiel, Komunikacja międzykulturowa w czasie kryzysu, s. 65-76
Abstract Streszczenie Pełny tekst
The aim of this article is to contribute to the discussion about the cross-cultural communication in a situation of crisis. Crises are unwished disruptions; they can however become turning points, as they force action in terms of overcoming the circumstances. Cross-cultural communication has its own barriers that can also cause a crisis. Next to the obstacles like language, insecurity or ethnocentrisms, which are broadly described in the literature, the present article discusses satire in a case study. In France, satire was at the beginning of 2015 the reason for a crisis with cultural and religious background. The text illustrates the reciprocal effect of the cross-cultural communication. On the one hand, during the attacks at the offices of Charlie Hebdo this kind of communication has been rapidly interrupted, but on the other hand the solidarity with the victims expressed by several million of people on the streets is the evidence of the potential of the cross-cultural communication to overcome crises.
Key words: cross-cultural communication, crisis, satire, Charlie Hebdo
Niniejszy artykuł ma na celu zapoczątkowanie dyskusji o komunikacji międzykulturowej w obliczu kryzysu. Kryzysy choć są zjawiskami niepożądanymi, mogą być punktami zwrotnymi, gdyż zmuszają do działania, w celu ich przezwyciężenia. Komunikacja międzykulturowa ma swoje bariery, które mogą wywołać sytuacje kryzysowe. Obok szeroko opisanych w literaturze przeszkód jak etnocentryzm, język czy niepewność, dyskusji poddana została satyra. Stała się ona na początku 2015 roku powodem kryzysu we Francji na tle kulturowym i religijnym. Tekst ilustruje „szereg sprzężeń zwrotnych” jakimi charakteryzuje się komunikacja międzykulturowa. Z jednej strony komunikacja międzykulturowa została zakłócona, gdy doszło do zamachu na redakcję pisma Charlie Hebdo a z drugiej strony milionowe demonstracje poparcia dla ofiar, które odbyły się w licznych krajach świadczą o potencjale, jaki ona posiada do przezwyciężania kryzysów.
Słowa kluczowe: komunikacja międzykulturowa, kryzys, satyra, Charlie Hebdo
Piotr Stawiński, Religia w społeczeństwie wielokulturowym. Wybrane aspekty, s. 77-88
Abstract Streszczenie Pełny tekst
The role of the religious factor in the international scene, combined with the growing awareness of the importance of religious elements in the mounting and defusing tensions in our multicultural world is increasing. Hence the correlation between religion and social order proves to be a matter of great social, political and legal magnitude. To a certain extent this has always existed in the history, however nowadays, religious diversity with the increasing global interdependence of large groups of people and identity problems heightens the tensions on a scale which has hitherto been unknown. Thus researchers are faced with significant tasks of not only purely cognitive or theoretical importance, but also related to practical social challenges which are exemplified expressively by dramatic events of migration in Africa and Europe in the recent months. On the other hand, development of religious dialogue and interfaith cooperation in all sizes and forms unprecedented in the past is a feature of our times. In the article the author makes an attempt to show some aspects related to the role and position of religion in the intercultural relations depicted on a background of different organizational models adopted in the Western countries, taking into consideration the processes occurring in their religious communities that is the dynamics of religious life in these countries.
Key words: multiculturalism, religion, globalization, pluralism, migrations, identity, international threats, group conflicts, interreligious cooperation
Zwiększa się rola czynnika religijnego na arenie międzynarodowej, w połączeniu z rosnącą świadomością znaczenia elementów religijnych w wywoływaniu i zmniejszaniu napięć w wielokulturowym świecie. Zależność religii i porządku społecznego okazuje się być kwestią wielkiej rangi społecznej, politycznej, prawnej. W jakimś stopniu było tak zawsze w historii, obecnie jednak różnorodność wyznaniowa, wraz ze wzrastającą globalną współzależnością dużych grup ludzkich i problemami tożsamościowymi, wywołuje napięcia w skali dotąd nieznanej. Stawia to przed badaczami istotne zadania o znaczeniu nie tylko czysto poznawczym, teoretycznym, ale także związane z praktycznymi wyzwaniami społecznymi, których wyrazistym przykładem są dramatyczne wydarzenia migracyjne ostatnich miesięcy w A fryce i Europie. Z drugiej strony, cechą czasów nam współczesnych jest rozwój form dialogu religijnego i współpracy międzywyznaniowej w rozmiarach i formach niespotykanych w przeszłości. W artykule podjęta została próba ukazania wybranych aspektów związanych w miejscem i rolą religii w relacjach międzykulturowych, ukazanych na tle różnych modeli organizacyjnych przyjmowanych w krajach Zachodu. Z uwzględnieniem procesów zachodzących w samych społecznościach wyznaniowych, czyli dynamiki życia religijnego w tych krajach.
Słowa kluczowe: wielokulturowość, religia, globalizacja, pluralizm, migracje, tożsamość, zagrożenia międzynarodowe, konflikty grupowe, współpraca międzyreligijna
Tomasz Paklepa, Komunikacja i tożsamość w małżeństwach mieszanych religijnie. Na przykładzie związków Polek z Arabami, s. 89-105
Abstract Streszczenie Pełny tekst
The assessment of changes in temporary society reveals at least a few global trends. Firstly, as a result of economic developments that require professionals with superior knowledge, higher education is becoming more and more popular. Secondly, there is a growing number of international and mixed–faith marriages which may be defined as antagonistic. These trends stem from socio-economic transformations and political advancements, including the growing liberalization around the world and the process of international integration. The outcome of these changes is globalisation, which has recently received considerable interest and which has manifested itself in the growing freedom of choice in the selection of one’s place of living or work. The mixed–faith marriages may be interesting case study especially nowadays, when policy of multiculturalism conducts to many social problems. The paper presents results of quality research (unstructured interviews), which were realized among fourteen Catholic–Islamic mixed–faith families in Lublin. The article concentrates on the problem of everyday life of families, such as: preparing meals, raising children and different religious customs.
Key words: identity, communication, mixed–faith marriages, qualitative research
Jedną z cech charakterystycznych procesu globalizacji jest zwiększenie częstotliwości relacji międzykulturowych, zarówno tych bezpośrednich, jak i tych zapośredniczonych medialnie. Konsekwencjami charakterystycznymi dla tego procesu, widocznymi coraz częściej także w P olsce, są coraz liczniejsze małżeństwa mieszane etnicznie lub religijnie, w tym małżeństwa osób z kultur postrzeganych potocznie jako antagonistyczne. Spośród szerokiej gamy problemów, jakie mogą być poddane empirycznej obserwacji przez badaczy społecznych w tego typu grupach, szczególnie interesujące wydaje się zagadnienie warunków udanego współżycia, radzenia sobie z konfliktami, zwłaszcza w kontekście ożywionej dyskusji nad powodzeniem polityki „multi – kulti” w Europie. Podstawą empiryczną prezentowanego w artykule materiału są wywiady swobodne zrealizowane z P olkami żyjącymi w związkach z wyznawcami Islamu i siedmioma wyznawcami Islamu (pochodzącymi z Egiptu, Tunezji, Syrii) żonatymi z P olkami. W artykule zaprezentowano opis ich codziennych relacji – od momentu poznania – sposoby radzenia sobie z rekcją otoczenia, okoliczności obchodzenia odmiennych religijnie świąt, sposobów wychowywania dzieci. Zebrany w badaniach jakościowych materiał pomaga lepiej zrozumieć uwarunkowania prawidłowego funkcjonowania tych złożonych, heterogenicznych kulturowo wspólnot.
Słowa kluczowe: komunikacja, tożsamość, małżeństwa mieszane, badania jakościowe
Marek Butrym, Studenci zagraniczni w Lublinie. Studenci socjologii KUL, UMCS i medycyny Uniwersytetu Medycznego o swoich zagranicznych kolegach, s. 106-119
Abstract Streszczenie Pełny tekst
The demographic and economic situations make Polish universities open up to international students. The Lublin universities are such an example. They offer a wide and diverse range of faculties: from common studying together with Polish nationals – courses conducted in Polish – to separate structures with courses of study delivered in English. The choice of faculty and the mode of study affect the contacts with Polish students and the way the foreign students are evaluated by Poles. This paper deals with the opinions of students of the Catholic University of Lublin and Maria Curie Skłodowska University, where international and Polish students study together. There are also points of view of the Medical University students where a separate English Language Division has been created for international students. It has been found out that regardless of the level of internationalization of a university – students make two distinct worlds.
Key words: foreign students, educational migration, social distance
Sytuacja demograficzna i ekonomiczna wymusza na polskich uczelniach otwarcie się na studentów z zagranicy. Przykładem na to są lubelskie uczelnie, które mają różną ofertę studiów, od umożliwienia wspólnego studiowania z polskimi studentami w języku polskim po wyodrębnione struktury z oddzielnym tokiem studiów w języku angielskim. Wybór kierunku i trybu studiowania wpływa na kontakty z polskimi studentami, a za razem na to w jaki sposób są oceniani przez Polaków. W pracy omówione są opinie studentów uniwersytetów (KUL i UMCS ), gdzie studenci studiują razem i Uniwersytetu Medycznego, w którym dla studentów zagranicznych utworzony został odrębny wydział anglojęzyczny. Stwierdzono, że niezależnie od poziomu umiędzynarodowienia uczelni – studenci tworzą dwa odrębne światy.
Słowa kluczowe: studenci zagraniczni, migracja edukacyjna, dystanse społeczne
Elizabeth Goode, Autoethnography from ‘In-between’: An Account of the Cultural Identity Construction of a Korean-Australian Adoptee, s. 120-138
Abstract Streszczenie Pełny tekst
This paper uses an autoethnographic methodology to examine cultural identity formation from the perspective of an intercountry adoptee. The author, a communication scholar who was adopted from South Korea by an Anglo-Australian family in the 1980s, draws on documents and memories to examine her own identity construction through various intercultural and interpersonal communications. She identifies that interactions with Anglo-Celtic Australians and ‘native’ Koreans have destabilised her identity by causing her to question her ‘cultural authenticity’ as an Australian or Korean. However, participation in global online networks of intercountry adoptees has facilitated her self-identification as an ‘intercountry adoptee’ and enabled the emergence of a cultural identity characterised by hybridity and difference. It is argued that this identity is fundamentally intercultural, continually negotiated through interaction, and subversive and empowering in its hybridity.
Key words: cultural identity, intercountry adoption, intercultural communication, autoethnography
Artykuł wykorzystuje metodę autoetnograficzną w celu zbadania procesu tworzenia się tożsamości kulturowej z perspektywy adopcji międzynarodowej. Autorka, badaczka komunikacji z Korei Południowej, która w latach 80. została adoptowana przez angloaustralijską rodzinę, posłużyła się dokumentami i wspomnieniami, aby przeanalizować, jak jej własna tożsamość tworzyła się poprzez różnorodną sieć komunikacji międzykulturowej i interpersonalnej. Stwierdza, że interakcje z angloceltyckimi Australijczykami oraz z “rodowitymi” Koreańczykami doprowadziły do destabilizacji jej tożsamości, gdyż zmusiły ją do zakwestionowania swojej „kulturowej autentyczności” jako Australijki lub Koreanki. Jednak uczestnictwo w globalnych serwisach internetowych dla osób po międzynarodowej adopcji ułatwiło jej autoidentyfikację jako osobę po takiej adopcji i umożliwiło wyłonienie się hybrydowej, niejednolitej tożsamości kulturowej. W artykule zostaje pokazane, że taka tożsamość jest przede wszystkim międzykulturowa i stale negocjowana w interakcjach, z jednej strony destabilizująca, ale i dająca poczucie siły w swojej złożoności.
Słowa kluczowe: tożsamość kulturowa, adopcja międzykrajowa, komunikacja międzykulturowa, autoetnografia
Andrzej Porębski, Instytucjonalne uwarunkowania komunikacji międzykulturowej (na przykładzie historycznej analizy zmian w szwajcarskich instytucjach federalnych), s. 139-148
Abstract Streszczenie Pełny tekst
Social communication is not only unrestrained, spontaneous, but also institutional. These aspects are interrelated, mutually conditioned. Analysis of any process must, therefore, take into account both of these aspects. Today, Switzerland is rightly regarded as an example of the systematic approach to problems arising from long-term cultural contact. The Swiss have developed a number of interesting institutional models by which the risk of conflict is at times significantly reduced, though it has not been fully eliminated.
Key words: institutionalization, intercultural communication, Switzerland
Komunikacja społeczna posiada zarówno aspekt żywiołowy, spontaniczny, jak i instytucjonalny. Obydwa te aspekty są ze sobą powiązane, wzajemnie się warunkując. Analiza jakichkolwiek procesów winna zatem uwzględniać i jeden, i drugi. Szwajcaria słusznie uchodzi dzisiaj za przykład systematycznego podejścia do problemów wynikających z długotrwałego kontaktu kulturowego. Szwajcarzy wypracowali szereg interesujących modeli instytucjonalnych, przy pomocy których ryzyko konfliktu bywa znacząco redukowane, choć nie jest ostatecznie zlikwidowane.
Słowa kluczowe: instytucjonalizacja, komunikacja międzykulturowa, Szwajcaria
Oleg Yarosh, Komunikacja a inkulturacja w wieloetnicznych sufickich wspólnotach Berlina, s. 149-165
Abstract Streszczenie Pełny tekst
The present paper focuses on the models of communication and mechanisms of acculturation of Muslims converts of European origin in the multiethnic Sufi communities in socio-cultural context of the European megapolis. Sufi communities are considered here as social groups formed by representatives of the Muslim diasporas and Europeans-converts, assembled around religious authority in the person of Sheikh and on the ground of common beliefs, values, norms, symbols and meanings that are shared by their members in the process of interaction in varying degrees, depending on their own socio-cultural predispositions.
Key words: authority, inculturation, communication, converts, Sufism, hybrid community
W artykule analizowane są sposoby komunikacji i akulturacji muzułmanów konwertytów pochodzenia europejskiego w wieloetnicznych sufickich wspólnotach w społeczno-kulturowym kontekście europejskiego megapolis. Sufickie wspólnoty są tu rozpatrywane jako grupy społeczne utworzone przez przedstawicieli diaspor muzułmańskich oraz Europejczyków konwertytów, zgromadzone wokół autorytetu religijnego w osobie szejka oraz wspólnych wierzeń, wartości, norm, symboli i znaczeń, które są podzielane w różnym stopniu przez jej członków, będących w interakcji, w zależności od własnych społeczno-kulturalnych predyspozycji.
Słowa kluczowe: autorytet, inkulturacja, komunikacja, konwertyci, sufizm, wspólnoty hybrydowe
Władimir Fadieiev, Tożsamość i schizmogeneza. O społeczno-kulturowych uwarunkowaniach kryzysu ukraińskiego, s. 166-180
Abstract Streszczenie Pełny tekst
Current Ukrainian crisis is the result of giving political values to the existing social and cultural differences. For a long time the leading political parties in Ukraine have used these differences as a tool of political mobilization. Thus the construction of regional identities and the politicization of cultural differences became the basis for the political differentiation that subsequently led to the escalation of political confrontation. The article examines this problem from the viewpoint of (meta)communication about cultural differences, which creates conditions for the intensification of cultural differentiation (schismogenesis) and the emergence of “identity politics”.
Key words: identity, schismogenesis, cultural differences, regionalism, conflict
Dzisiejszy ukraiński kryzys jest skutkiem przypisywania znaczeń politycznych istniejącym różnicom społecznym i kulturowym. Przez długi czas czołowe parte polityczne Ukrainy wykorzystywały je jako narzędzie mobilizacji politycznej. W ten sposób konstruowanie regionalnych tożsamości i polityzacja różnic kulturowych stały się podstawą podziałów politycznych, co przyczyniło się później do nasilenia politycznej konfrontacji. W artykule problem ten jest rozpatrywany z punktu widzenia (meta)komunikacji dotyczącej różnic kulturowych, która tworzy warunki do pogłębienia dyferencjacji kulturowej (schizmogeneza) oraz powstania swoistej „tożsamości politycznej”.
Słowa kluczowe: tożsamość, schizmogeneza, różnice kulturowe, regionalizm, konflikt
Dorota Dziewanowska, Aspekt kulturoznawczy w kształceniu językowym studentów rusycystyki (w świetle rosyjskiej literatury glottodydaktycznej oraz praktyki nauczania rosyjskiej etykiety językowej), s. 181-193
Abstract Streszczenie Pełny tekst
The author of the article, on the basis of works of Russian glottodidactic specialists and cultural scientists, discusses the main aspects of preparing Russian philology students for adequate participating in intercultural communication. She points out the necessity of forming not only the mechanisms of communicative act but also the so-called intercultural communicative competence. This competence assumes the knowledge of cultural facts and norms regulating communication in a given language. Introducing cultural knowledge into foreign language teaching makes it possible to accomplish educational aims and forming students’ personality. In the final part of the article, the author presents her experience in forming the intercultural science competence in the sphere of language etiquette in students of the Pedagogical University in Cracow.
Key words: intercultural communicative competence, language etiquette, culture, tradition, educational aims, forming personality
W artykule autorka na podstawie pracy rosyjskich glottodydaktyków i kulturologów omawia główne aspekty przygotowania studentów filologii rosyjskiej do adekwatnego udziału w komunikacji międzykulturowej. Wskazuje na konieczność nie tylko kształtowania mechanizmów aktu komunikacyjnego, ale również tzw. Interkulturowej kompetencji komunikacyjnej. Zakłada ona znajomość faktów i norm kulturowych rządzących komunikacją w danym języku. Wprowadzenie wiedzy kulturoznawczej do nauki języka obcego pozwala realizować cele wychowawcze i kształtować osobowość studenta. W końcowej części artykułu autorka przedstawia swoje doświadczenia w kształtowaniu kompetencji międzykulturowej w zakresie etykiety językowej u studentów filologii rosyjskiej Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.
Słowa kluczowe: kompetencja międzykulturowa, etykieta językowa, komunikacja niewerbalna, kultura, cele wychowawcze, kształtowanie osobowości.
Andrzej Nikitorowicz, Przemiany tożsamości na przykładzie Ukraińców Podlasia, s. 194-206
Abstract Streszczenie Pełny tekst
In the article the author attempts to present the process of national structures complication and national identity evolution on the borderlands area in the conditions of the ongoing political, social and cultural changes that these areas have experienced in the past several dozen years. The subject of these changes is the population nowadays calling itself the Ukrainian minority in the Podlasie voivodeship, or as they call themselves, the „Podlasie Ukrainians”. In the past decades this population has undergone great and critical consciousness and identity changes which were most often the result of, and connected to, the changes in the geopolitical sphere of the region. It is interesting to track the evolution of the Ukrainian national identity in the Podlasie voivodeship and at the same time discover that this process is not over yet. This article is based on both the two turns of own research and the scientific research conducted in the past by historians and linguists on the lands of today’s Podlasie voivodeship. The dynamic national being of the Ukrainian minority in the Podlasie voivodeship very clearly presents how, under what factors, events and in which direction can both the national picture of the given region and the ethnic and national identity of a given group change.
Key words: national minority, ethnic minority, national awareness rebirth, national identity
W artykule autor stara się pokazać proces komplikowania się struktur narodowych oraz ewolucji tożsamości narodowej na obszarze pogranicza w warunkach postępujących przemian politycznych, społecznych i kulturowych jakie dotknęły te tereny na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat. Podmiotem tych przemian jest ludność dzisiaj określająca się jako mniejszość ukraińska w województwie podlaskim lub, jak mówią sami o sobie, „Ukraińcy Podlasia”. W przeciągu ostatnich dziesięcioleci ta ludność podlegała ogromnym i znamiennym przemianom świadomościowo-tożsamościowym, które najczęściej wynikały i łączyły się ze zmianami w sferze geopolitycznej regionu. Warto jest prześledzić szlak jaki przeszła ewolucja tożsamości narodowej mniejszości ukraińskiej w województwie podlaski i jednocześnie stwierdzić, że ów proces jeszcze się nie zakończył. Artykuł został napisany na podstawie badań własnych, jak i badań naukowych prowadzonych w przeszłości przez historyków i językoznawców dotyczących terenów dzisiejszego województwa podlaskiego. Dynamiczny byt narodowy jakim jest mniejszość ukraińska w województwie podlaskim bardzo dobrze ukazuje w jaki sposób, pod wpływem jakich czynników, wydarzeń i w jakim kierunku może zmieniać się obraz narodowościowy danego regionu oraz tożsamość etniczna i narodowa danej grupy.
Słowa kluczowe: mniejszość narodowa, mniejszość etniczna, odradzanie świadomości narodowej, tożsamość narodowa
Andrzej Dróżdż, Czytelnictwo przedmiotem manipulacji w czasach stalinizmu w Związku Sowieckim i Polsce, s. 207-226
Abstract Streszczenie Pełny tekst
Stalinism destroyed the book system in the Soviet Union. In Poland, the cultural losses were relatively smaller due to the publishing crisis in the years 1951-1953, which forced the communists to withdraw from their parts of the indoctrination plans.
Key words: Stalinism, reading, propaganda, censorship, cultural revolution, publishing policy.
Stalinizm zniszczył system czytelnictwa w Związku Radzieckim. W P olsce straty kulturowe były stosunkowo mniejsze z powodu kryzysu wydawniczego w latach 1951–1953, które zmusiły komunistów do odstąpienia od części planów indoktrynacji.
Słowa kluczowe: stalinizm, czytelnictwo, propaganda, cenzura, rewolucja kulturalna, polityka wydawnicza
RECENZJE
Małgorzata Krywult-Albańska, Globalne nierówności w ujęciu wielowymiarowym,Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2015 (Therborn Göran), s. 227-234
Pełny tekst
SPRAWOZDANIA
Dorota Czakon, Sprawozdanie z Konferencji Komunikacja międzykulturowa, s. 235
Pełny tekst
AUTORZY, s.236
Pełny tekst
STUDIA SOCIOLOGICA V (2013), vol.2 - вернуться в АРХИВ –
Индивид: контексты, взаимоотношения, исследован
под редакцией Анны Карнат-Наперач
СОДЕРЖАНИЕ
ПРЕДИСЛОВИЕ
Anna Karnat-Napieracz, O wielowymiarowości jednostki, s. 5-8
Полный текст
Anna Karnat-Napieracz, On the Multi-dimensionalism of the Individual, s. 9-12
Полный текст
KONTEKSTY
Petr Smirnow, Osobowość jako społeczny wymiar natury człowieka, s. 13-28
Abstract Streszczenie Полный текст
Personality as a Social Dimension of Human Nature.This article bases on pretensions of sociology to considering personality as its subject of study and it states that complexity of human’s nature leads to multiple meaning of the word “personality” and variety of theories and types of personality. There are introduced new correct notions of society and social that are necessary for understanding of social essence of a human being. It is also stated that the most essential feature of human’s social nature is human’s ability for activity interaction (exchange of activity results – products and services) with other human beings. Personality as subject of sociology is a human participating in the activity interaction, i.e. actor.
Key words:society, personality, social, action
Niniejszy artykuł opiera się na zakorzenionych w socjologii dążeniach do uznania osobowości za przedmiot jej studiów i jednocześnie stara się potwierdzić, jak kompleksowość ludzkiej natury prowadzi do wieloznaczności słowa „osobowość” oraz różnorakich teorii i typów osobowości. Przedstawione są w nim także nowe pojęcia określające społeczeństwo i to, co społeczne, które są tak ważne dla zrozumienia społecznej istoty człowieka. Stwierdza się w nim również, że najbardziej podstawową cechą społecznej natury człowieka jest jego zdolność do zapośredniczonych (sprzężonych) interakcji z innymi istotami ludzkimi, w których wymianie podlegają efekty podejmowanych działań (produkty i usługi). Osobowość jako przedmiot zainteresowania socjologii jawi się więc jako ludzkie uczestnictwo w interakcjach działania, a człowiek jako aktor (osoba podejmująca działanie).
Słowa kluczowe:społeczeństwo, osobowość, społeczny, działanie
Tomasz Warczok, Iluzja „ja”. W stronę relacyjnego widzenia podmiotu działającego, s. 29-41
Abstract Streszczenie Полный текст
An Illusion of “I”. Toward a relational perspective of the agent. The paper presents a particular relational vision of the agent. This vision breaks with ‘substantialist’ approaches that depict the individual (social actor) as an isolated, tangible being. The author, following Pierre Bourdieu, Bernard Lahire and Jean-Claude Kaufmann, draws a perspective of the internally differential agent which consists of seemingly contradictory schemas, dispositions and habits. Finally, the possibilities of reconciliation between this concept and a widen (hierarchical) structural context (social class and symbolic violence) are taken into consideration.
Key words: agent, relationality, disposition, habit, symbolic violence
Artykuł przedstawia szczególną, relacyjną wizję podmiotu działającego, która w zamierzeniu zrywać ma z podejściami „substancjalistycznymi”, postrzegającymi jednostkę (aktora społecznego) jako wyizolowany, namacalny byt. Autor, podążając za ustaleniami Pierre’a Bourdieu, Bernarda Lahire’a i Jeana-Claude’a Kauffmana, rysuje perspektywę podmiotu wewnętrznie zróżnicowanego, składającego się z zespołu pozornie sprzecznych ze sobą schematów, dyspozycji i przyzwyczajeń. Na koniec rozważane są możliwości pogodzenia takiej koncepcji działania z szerszym, zhierarchizowanym kontekstem strukturalnym (klasy społeczne) oraz powiązaną z tym wizją przemocy symbolicznej.
Słowa kluczowe: podmiot działający, relacyjność, dyspozycja, nawyk, przemoc symboliczna
Marzenna Jakubczak, Koncepcja Ja w filozofii sankhja-jogi na tle tradycji zachodniej.Porównawcze zestawienie wybranych stanowisk, s. 42-53
Abstract Streszczenie Полный текст
The Concept of I in Sāṃkhya-Yoga Tradition against the Western Tradition. Comparative Summary of the Selected Positions. The problem of self is one of the key issues discussed both in western and eastern philosophical traditions. This paper reviews some positions in a comparative perspective. It aims to present some remarks on the concept of subjectivity offered by the classical Sāṃkhya-Yoga lineage of Indian philosophy with reference to several western views typical of different historical periods. The author is going to explain the categories applied by the Sāṃkhya-Yoga thinkers – Patañjali (c. 3rd CE) and Īśvarakṛṣṇa (c. 5th CE), and discuss the crucial similarities and divergences between various Indian and western approaches to the concept of ‘I’. The diagramming method adopted by the author to display the ‘subject – object’ relationship allows her to specify the uniqueness of the particular positions more clearly and to consider them in the light of Sāṃkhya- -Yoga conceptual framework, especially a distinction between the empirical consciousness (F) versus pure contentless self (S).
Key words: I, ego, self, subject, empirical consciousness, self-knowledge, Sāṃkhya, Yoga, Indian philosophy, comparative philosophy
Problematyka Ja należy do kluczowych zagadnień filozoficznych podejmowanych zarówno w tradycji zachodniej, jak i wschodniej. Niniejszy artykuł ma charakter przeglądowy i zawiera uwagi porównawcze odnoszące się do koncepcji podmiotu głoszonej przez przedstawicieli jednego z nurtów myśli indyjskiej, tj. klasycznej sankhja-jogi, na tle wybranych stanowisk tradycji zachodniej, reprezentatywnych dla różnych epok. Zamiarem autorki jest objaśnienie kategorii stosowanych przez filozofów sankhja-jogi – Patańdżalego (ok. III w.) i Iśwarakrisznę (ok. V w.), a także wskazanie na istotne podobieństwa i różnice w ujmowaniu natury Ja przez myślicieli indyjskich i europejskich. Zastosowana w artykule metoda diagramowej prezentacji relacji podmiot – przedmiot pozwala na uchwycenie specyfiki poszczególnych stanowisk przez pryzmat właściwego dla sankhja-jogi schematu pojęciowego, w szczególności dystynkcji: świadomość empiryczna (F) versus czysta, beztreściowa jaźń (S).
Słowa kluczowe: Ja, jaźń, podmiot, świadomość empiryczna, samopoznanie, sankhja, joga, filozofia podmiotu, filozofia porównawcza
Katarzyna Haremska, Indywidualizm, samotność, bunt. Koncepcja obywatelskiego nieposłuszeństwa Henry’ego Davida Thoreau, s. 54-72
Abstract Streszczenie Полный текст
Individualism, Loneliness, and Rebellion. Henry David Thoreau's Concept of Civil Disobedience. The first few decades of the nineteenth century in American historiography is called the Romantic Revolution period. Social and political changes of the era were accompanied by passionate ideological disputes. At that time, several informal groups of spiritual quest and intellectual fraternity were established. The Transcendental Club, founded by R.W. Emerson in Concord (New England), was one of the most important societies of this kind. The transcendentalists were an influential group of philosophers, writers, and social activists who were united in protest against industrial transformation in New England, against slavery in America, and against the predatory war with Mexico. Emerson’s closest collaborator and his greatest disciple was H.D. Thoreau, the author of concept and practice of civil disobedience. Based on the example of the biography and works of Thoreau, the author of the article examines the philosophical sources of Thoreau’s political choices. She examines the path that led Thoreau, a recluse focused on internal development and solitary contemplation of nature, to the barricades of the hottest ideological disputes of the time. What prompted the writer to leave his forest hermitage and renounce obedience to a powerful state, an arising empire?
Key words: H.D. Thoreau, individualism, loneliness, civil disobedience, American transcendentalism, passive resistance, political radicalism, WaldenH.D.
Pierwsza połowa XIX wieku w historiografii amerykańskiej nazywana jest epoką rewolucji romantycznej. Zmianom społecznym i politycznym tego okresu towarzyszyły namiętne spory ideowe. Powstawały nieformalne grupy duchowych poszukiwań i intelektualnego braterstwa. Najbardziej znaczącym zrzeszeniem tego rodzaju był założony przez R.W. Emersona w Concord (Nowa Anglia) Klub Transcendentalny. Transcendentaliści stanowili wpływową grupę filozofów, pisarzy, aktywistów społecznych – zjednoczonych w proteście przeciw przeobrażeniom industrialnym w Nowej Anglii, amerykańskiemu niewolnictwu i zaborczej wojnie z Meksykiem. Najbliższym współpracownikiem Emersona i jego najwybitniejszym uczniem był H.D. Thoreau, twórca i praktyk idei obywatelskiego nieposłuszeństwa. Autorka artykułu na przykładzie biografii oraz utworów Thoreau analizuje filozoficzne źródła jego wyborów politycznych. Zastanawia się, jaka droga doprowadziła nastawionego na rozwój wewnętrzny i kontemplację przyrody samotnika na barykady najgorętszych sporów ideowych ówczesnych czasów. Co skłoniło pisarza do opuszczenia leśnej pustelni i wypowiedzenia posłuszeństwa potężnemu państwu, rodzącemu się imperium?
Słowa kluczowe: H.D. Thoreau, indywidualizm, samotność, obywatelskie nieposłuszeństwo, amerykański transcendentalizm, bierny opór, radykalizm polityczny, Walden
RELACJE I BADANIA
Ihsan Cetin, The Possibility of Multiculturalism in a Nation State: A Debate on Europe and the Millet System, s. 73-85
Abstract Streszczenie Полный текст
This article aims to examine the possibility of multiculturalism in the concept of nation state. It argues multiculturalism with comparison of it with terms of contemporary citizenship that emerged after establishment of nation states, and the millet system that was practiced during Ottoman Empire. The article bases the argument on crisis of multiculturalism debate in Europe. In the article, the concept of multiculturalism in a nation state is perceived as a dilemma, since the nation state is based on a dominant culture which is illustrated in term of Leitkultur. In this sense, the article asserts that developing a new concept of citizenship might be a solution for establishing a multicultural society, and applies this argument to the idea of European citizenship and identity.
Key words: multiculturalism, citizenship, nation state, empire, millet system, Leitkultur, European citizenship
Słowa kluczowe:
Ingrid Grosse, Individualisation and the Development of Voluntary Activities, s. 86-99
Abstract Streszczenie Полный текст
In this article there will be discussed what may be lost by the trends of individualisation of voluntary activities concerning functions such as the creation of social capital, democracy, expression of opinions and service provision. Furthermore, there will be discussed how legal regulations may strengthen the trends of individualisation of voluntary activities. The empirical focus will be on Poland and Sweden. It is argued that individualisation changes voluntary activities which can partly diminish, and partly increase their ability to fulfil the above-mentioned functions. Furthermore, legal regulations differ and may accelerate processes of individualisation in Poland, but slow down these processes in Sweden.
Key words: individualisation, voluntary, civil society, Sweden, Poland
Słowa kluczowe:
Ewelina Warumzer, Wzór idealnej randki a współczesne dążenie do doskonałego związku, s. 100-116
Abstract Streszczenie Полный текст
The Model of Ideal Date against the Modern Quest for Perfect Relationship. The article is about contemporary scheme of an ideal date. Reflective people forming their biographies write the screenplays of the perfect love, which is no longer for life, and it becomes a classic pure relationship. This current pattern still includes the ideal of romantic love. It manifests itself in perfect model of dating created by media. For the purpose of the text the perfect dating models typology was created. According to the respondents, the ideal date includes seaside dating, picnics, candlelit dinners, so-called romantic dates, extreme type of dating and finally date ‘no matter where as long as with her/him’.
Key words: date, love, relationship
Artykuł dotyczy współczesnych wzorów idealnej randki. Refleksyjne jednostki tworzące swoje biografie piszą także scenariusze idealnej miłości, która nie jest miłością na całe życie, a staje się klasyczną czystą relacją. We wzorcu tym obecny jest jednak ciągle ideał miłości romantycznej. Przejawia się on w kreowanym przez media wzorcu idealnej, modelowej randki. Na potrzeby tekstu na podstawie badań własnych zbudowałam typologię idealnych randek. Według respondentów są to randki nad morzem, pikniki we dwoje, kolacje przy świecach, randki tak zwane romantyczne, randki ekstremalne oraz randki typu ,,nieważne gdzie, byle z nią/nim”. W szerszym kontekście można pisać o randkach romantycznych i ich negacji, którą są randki antyromantyczne, nazwane tu ekstremalnymi.
Słowa kluczowe: randka, miłość, relacje interpersonalne
Peter M. Jansson, An Explorative Single Case Study of the Therapist’s Perspectives on Power, Emotions and Identity Changes in Cognitive Behavior Therapy against Men’s Violence in Sweden, s. 117-134
Abstract Streszczenie Полный текст
This study starts from Retzinger (1995), Retzinger & Scheff (2000) and Scheff & Retzinger’s (2000, 2001) micro-sociological perspective on social bonds. The general aim is to test a new model of operationalized sub-indicators that allows for a simplified ability to analyze the relationship between power relations and the social bond between therapist and clients in cognitive behavior therapy (CBT) for violent men. CBT-therapy often achieves positive effects by giving clients the knowledge and ability to talk about their problems instead of using aggression and drugs as defenses. The therapists make in this case much effort to balance the relationship between them and the clients, but there is still a tendency that therapy alienates them from each other and prevents the development of a solidarity social bond, which, assuming that the theoretical premise is true, is the prerequisite for a client to build a positive self-image and become reintegrated into society.
Key words: social bond, shame, violence, therapy, alienation, solidarity
Słowa kluczowe:
Cahit Aslan, Ethnicity as a Social Movement. A Comparative Study on the Nusayrian and the Kurdish Ethnic Groups in Turkey, s. 135-152
Abstract Streszczenie Полный текст
In this study, ethnic movements are investigated using a deep interview technique. The focus of the study is the Nusayrians and the Kurds living in Turkey, two significant ethnic groups, which are subject to the similar influences of the nation state although their interaction with official Turkish nationalism has resulted in a different political reaction. Throughout the process of Turkish nation building, while the Kurds have constructed their social movement on ethnic grounds, the Nusayrians have done so on the basis of left-wing policies abandoning any predominant ethnic identity. In both situations, they have readjusted their identities as members of ethnic groups with different ways of political expression.
Key words: ethnicity, social movement, Nusayrians, Kurds, nation-state
Słowa kluczowe:
RECENZJE
Natalia V. Monakhowa, Oksana Zabuzhko’s 'Field Research in Ukrainian Sex' and Audre Lorde’s 'Zami: A New Spelling of My Name': Constructing Collective Women’s Identity through Autofiction, s. 153-164
Полный текст
Michał Warchala, Ratowanie duchowości: Jürgen Habermas 'Między naturalizmem a religią', przeł. M. Pańków, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012, s. 165-169
Полный текст
SPRAWOZDANIA
Dorota Czakon, Polityka młodzieżowa – problemy i perspektywy (Молодіжна політика: Проблеми та перспективи). Sprawozdanie z międzynarodowej konferencji w Drohobyczu, s. 170-174
Полный текст
KOMENTARZE
Iryna Bochar, The Role of the Individual in the North American Security System, s. 175-184
Полный текст
Marta Juza, Ewolucja pojęcia społeczności wirtualnej w naukach społecznych. W dwudziestą rocznicę ukazania się pracy Howarda Rheingolda 'The Virtual Community. Homesteading on the Electronic Frontier', s. 185-187
Полный текст
Authors, s. 188
- вернуться в АРХИВ –